Tento syndrom může postihnout všechny bez rozdílu věku. V poslední době ve velkém trápí i ty, kteří prodělali nemoc Covid 19 s minimálními příznaky, včetně mladších ročníků. Hlavními příznaky postcovidového syndromu jsou přetrvávající nadměrná únava a především zhoršené dýchání. Mohou se objevit bolesti hlavy, pokašlávání a bolesti na hrudi.

Jaké jsou širší příčiny těchto potíží?

Na dýchání nemusíme myslet, je to automatický děj. Umíme jen ovlivnit rychlost a hloubku dechu, korigovat dýchání při stresu, nebo jej krátce zadržet. Při běžném dýchání nemáme pocit námahy.

To se však změní v situaci, kdy jsme prodělali nějaké onemocnění dýchacích cest, trpíme astmatem, nebo třeba trénujeme na půlmaraton.

V takových situacích najednou bolí doslova každý nádech. Dostat do plic o trochu víc vzduchu je nesmírně těžké. I když jsou tyto potíže nepříjemné a omezující, jejich odstranění není nijak obtížné.

Ptáte se, jak je lze odstranit?

Dýchání, tedy nádech a výdech, je umožněn prací dechových svalů. Především jsou to bránice a mezižeberní svaly, které jsou hlavními dodavateli vzduchu do plic. A ty, stejně jako ostatní dynamické svaly je možné posílit. Potřeba je to v situacích, kdy je svalstvo oslabeno a je limitem pro dostatečné okysličení krve a pracujících svalů. Například po prodělání onemocnění COVID-19. Metaboreflex je záchrannou brzdou proti poškození plic a nedovolí kosterním svalům dobře pracovat. To je mimo jiné zdrojem celkové únavy a slabosti.

Terapie syndromu covidových plic nebo komplexního long Covid syndromu je neinvazivní metoda, ve které se mohou potíže zmírnit i bez medikamentů. Současná fyzioterapie disponuje možnostmi, které mohou pomoci i s potížemi, které jsou důsledkem zánětlivých a metabolických změn po nemoci.

Zkusme si nyní představit, jak taková terapie probíhá.

Fyzioterapet/ka udělá krátký rozhovor, aby zjistil/a co Vás trápí. Jaké máte potíže, jak dlouho trvají a při čem vás nejvíce omezují. V dalším kroku provedou kineziologické vyšetření, z jehož závěru vyplynou zdroje omezení. Po provedení testu dýchání na spirometru zhodnotí i skutečnou sílu dechových svalů a navrhnou postup léčby.

V samotné terapii se zaměří na měkké tkáně hrudníku, bránici a svaly šíje a zad. Podle potřeby provedou mobilizaci blokád žeber a kloubů páteře. Naučí Vás nejenom správně dýchat, ale i správně protahovat zkrácené svaly. Součástí terapie jsou i techniky ke zlepšení drenáže plic, ulehčení vykašlávání i používání dechového trenažéru. Výše popsaný postup je ale možné přenést i na jiná onemocnění, nebo kombinace onemocnění. Mluvíme například o chronické bronchitidě, plicních fibrózách, astmatu, ale i chronickém srdečním selhání.

K respirační terapii u nás navíc získáte účinnou terapii vysokovýkonovým laserem Lumix, který působí protizánětlivě i hojivě.

Výsledkem je zmírnění stavů únavy, zlepšení pocitu volného dechu a svobody pohybu. V konečném důsledku je i prevencí trvalého poškození srdce, plic a dalších možných následků, které jsou stále zkoumány.

Vyzkoušejte naší terapii, navštivte nás.
Váš FyzioArt.